1. Positieve impact van zonlicht

    Batterijen opladen in de zomer

    Leven van zonne-energie. Planten doen dit al meer dan een miljard jaar. Met behulp van fotosynthese zetten ze zonlicht om in de energie die ze nodig hebben om te groeien. De Elysia chlorotica, een felgroene zeeslak, is het enige dier dat dit ook kan, namelijk door algen te consumeren en de genen die fotosynthese mogelijk maken te kapen. Voor ons mensen is dit vooralsnog een utopie. Toch zijn we volledig afhankelijk van de zon. Zonder zon zou er geen leven mogelijk zijn, zouden we geen energie en geen voedsel hebben. Reden genoeg om de zon deze zomermaanden weer flink te omarmen en onze gezondheid een boost te geven.

    Batterijen opladen

    De zon is een natuurlijke booster. Het is niet alleen goed voor de aanmaak van vitamine D in ons lichaam, het heeft ook nog eens een groot aantal andere voordelen voor onze gezondheid. Het verhoogt de weerstand, helpt bij een betere nachtrust en verhoogt het serotonineniveau in je hersenen. Gunstig voor je humeur en een goede mentale gezondheid.

    De zomermaanden lenen zich er dus uitstekend voor om je systeem weer even op te schudden. Zie dit als het aanzwengelen van een motorboot. Als de motor eenmaal ronkt, kun je zorgeloos varen, op voorwaarde dat je de benzine in de gaten houdt. De positieve impact van het zonlicht kun je zien als het aanzwengelen van de motor. Dit geeft je als het ware een duwtje in de rug na de donkere wintermaanden. De brandstof die het bootje in beweging houdt, kun je beschouwen als gezonde leefstijlfactoren, zoals goed slapen, gezond eten, stress beperken en regelmatig bewegen. Als je hier goede gewoontes in creëert, vaar je het najaar tegemoet met een duurzame aanpak. Een aanpak die voorkomt dat je te veel jojoot tussen de verschillende jaargetijden.

    Energiebronnen

    Het blijvend opladen van je energiebronnen is essentieel om schommelingen in je ervaren gezondheid in de kiem te smoren. Laad op door regelmatig in- en ontspanning op te zoeken, niet alleen voor of na je werk, maar ook tijdens je werk. Hierdoor functioneer je beter. Je lichaam maakt namelijk adrenaline en cortisol aan om te kunnen presteren en snel te reageren. Echter, de houdbaarheid van deze toestand is beperkt. Het moet opgevolgd worden met rust zodat het lichaam serotonine en dopamine produceert, die zorgen voor herstel. Het zijn deze hormonen die tevens een belangrijke rol spelen in de preventie van overspannenheid en burn-out.

    Wat betreft ontspanning kun je onderscheid maken tussen vooral fysieke en vooral mentale ontspanning. Denk bij fysieke ontspanning aan ademhalingsoefeningen, yoga of zingen. Mentale ontspanning wordt geassocieerd met mediteren, muziek luisteren of het lezen van een boek. Ten aanzien van inspanning kun je hetzelfde onderscheid maken. Fysieke inspanning komt tot stand door te sporten of bewegen, fysiek werk te doen of nieuwe vaardigheden aan te leren. Voor mentale inspanning kun je je richten op puzzelen, schrijven of nieuwe kennis opdoen.

    Nieuwsgierig of jij voldoende variatie hebt tussen de verschillende typen in- en ontspanning die hierboven geschetst zijn? Vul het oplaadschema zelf in en laat die motor lopen!

    Download het oplaadschema

    Hulp nodig?

    BeLife staat voor je klaar! Neem contact met ons op via info@belife.nl

     

    Deel deze pagina

    Terug naar overzicht